A misszió egy küldetés, valamilyen következetesen végigvitt feladat teljesítése, ami valamifajta mániákusságot, megszállottságot is igényel. Nagy Gábor György életműve a sok kísérletezés mellett mind tartalmi, mind technikai szempontból egy örök visszatérés bizonyos formákhoz, témákhoz – fogalmazott a „Misszió” megnyitóján Bordács Andrea a Kortárs Galériában. A művészettörténész úgy látja, hogy a grafikusművész az életműve az üveg, a gömb-kör, az utazás-repülés köré építkezik; ezek a motívumok részben kötődnek az egyes alkotói periódusaihoz, aztán rendszeresen visszatérnek, olykor egymásba is olvadnak, vagyisegyszerre lesznek jelen a képeken.
A vernisszázs rögtönzött tárlatvezetéssel folytatódott, ahol a megnyitó közönsége a művész és a művészetöténész segítségével alaposabban megismerkedhetett az egyes alkotói korszakokkal és alkotói folyamatokkal. Bordács Andrea megközelítésében Nagy Gábor György munkásságának egyik legmarkánsabb eleme az életművön végig vonulótökéletességet megtestesítő kör- és gömbmotívum, ami az utóbbi években egy egészen új médiumban, a cianotípián is visszaköszön. Külön érdekességként említette az egy képen belüli éles és homályos jelenetek váltakozását, a kitakarások rendszerét.
Nagy Gábor György elmondta: a repülés, mint téma, oda is visszavezethető, hogy gyerekként repülőgép-modelleket kapott az édesapjától, de ez a gyűjtemény elveszett, ami komoly traumát okozott neki. S miután felnőtt fiai külföldre költöztek, ezzel a műveken a repülés-motívum személyes jelentést is kapott, nemcsak a megfoghatatlan elvágyódásról üzennek, hanem a távollévőkre is emlékeznek, így lesznek egy másfajta hiánynak a személyesebbképei.
A karantén-időszakban apró csendéletek készültek a műteremben, a kijárási korlátozások alatt ragasztószalag megmaradt papírkarikái, üres dobozok, vécépapír-gurigák, és a fia régi rollerjének megmaradt kerekét is lefestette szigorúan szürke skálában. Abban a bezárt világban minden tárgy különös jelentőséggel bírt, korábban lényegtelennek tűnő, mi több, szinte láthatatlan tárgyak kerültek a fókuszba – ismertette a Kortárs Galéria közönségével Bordács Andrea. A művészettörténész hangsúlyozta: Nagy Gábor György számára bármely egészen banális hétköznapi látvány is misztikussá tud válni, legyen az egy lépcső, egy üveg, egy bőrönd, egy gömb, minden csak sejtetve és sejtelmesen van jelen, a művész kerüli a direkt, konkrét állításokat, ez által a bennünk lévő homályos vagy épp megfoghatatlan, szinte csak formálódó benyomásokat mégis megragadja.
Czakler Márton
(A Vértes Agorája Kortárs Galéria, Misszió, Nagy Gábor György kiállítása március 24-ig)