A Bánhidai kisGalériában megnyílt – a Puskin Művelődési Ház és a Tatabánya Alkotó Művészeiért Közalapítvány rendezésében – Szamódy Zsolt Olaf fotóművész beszélő című kiállítása, az ERŐ-emlék-MŰ (Bánhida). A megjelenteket Szabó László, a Bánhidai Erőmű egykori üzemvezetője köszöntötte, a tárlatot Benkő Benedek, a Puskin Városi Művelődési Központ volt igazgatója ajánlotta a közönség figyelmébe.
A helyiek számára Centrálé-t, a kettes erőműt, az öreg erőművet a múlt század harmincas éveiben építették a Budapest – Bécs vasútvonal, és az ország villamosenergiával való ellátására, aztán 1967-ban egy 100 megawattos egységgel bővítették, s ezzel az akkori hazai villamosenergia-termelés jelentős központja lett. A kilencvenes évek táján fokozatosan elveszítette súlyát a villamosenergia előállításában, és a szénbányászat felszámolásával párhuzamosan 2004-ben az bánhidai erőművet is bezárták. A megmaradt ipari objektum évtizedek eltelteltével is hasznosításra vagy lebontásra vár. Szamódy Zsolt Olaf a kilencvenes évek elejétől az erőmű működésének megszünéséig készített szociofotókat a helyszínen. A Balogh Rudolf-díjas fotóművész ebből az anyagból válogatta a mostani kamaratárlat mustráját, amelyet megtekintve itt is érvényesnek érezhetjük egyik méltatójának munkásságára vonatkozó szavait: „Időtlenség, pusztulás, elmúlás – e különös létállapot megfoghatatlan pillanatainak varázsát idézik és őrzik Szamódy Zsolt fotográfiái.“
Wehner Tibor író, művészettörténész szerint a technikai sokoldalúság, a különböző technikai megoldások variatív alkalmazása Szamódy Zsolt Olaf egyre terebélyesebb, egyre összetettebb fotográfusi életművével párosul a tatabányai művész három évtizedet átfogó képalkotó munkásságában, amelyben pontosan megjelölhetők az ágazati vonzódások, illetve a műfaji-tematikai súly- és gócpontok. Így a pályakezdő alkotószakaszban a színes táj- és csendélet-kompozíciók, majd a tatabányai ipari emlékek létezésmódjait, pusztulását, a bányavidék fokozatosan eltűnő munka- és életképeit rögzítő szociofotók együttese is megjelenik.
SZAMÓDY Zsolt Olaf (Budapest, 1956 – ) fotográfusként, a kilencvenes évektől kezdve következetesen fényképezte az emberi lét által megváltozott környezetet, legyen az épített vízpart, kikötő gyár vagy katonai erődrendszer. Életműve jelentős részét képezi a víz mint motívum használata. 1990-től tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének, 2002-2014 a szervezet elnöki pozícióját töltötte be. E minőségében a Fotóhónap fesztivál igazgatója (2006; 2008; 2010; 2012; 2014), valamint a szervezet nemzetközi kapcsolatainak, építésében mint kurátor is részt vett, elsősorban kínai relációban (Beautiful China – Beautiful Hungary A Kínai – Magyar diplomáciai kapcsolatok 65. évfordulója alkalmából, MÜPA, Budapest 2014), valamint elnöksége idején lett tagja a Szövetség az European Month of Photography szervezetnek. Még többet.