Harmos Csilla szarajevói képei a Puskin legújabb kiállításán
Szarajevói képeslapok címmel Harmos Csilla fotóművész kiállítása nyílt meg február 28-án a Puskin Művelődési Központban. A tárlat egy közeli, mégis meglepően kevéssé ismert várost mutat meg az alkotó sajátságos, rejtett szépségekre és emberi finomságokra érzékeny szemüvegén keresztül.
Harmos Csilla a megyei fotósélet széles körben ismert és elismert szereplője. Gimnáziumi érettségije után kezdett fotózást tanulni, gyakorlati ismereteit a város klasszikus műhelyében, a Praktika Szolgáltató Szövetkezetnél szerezte. Pár éves Pest megyei tartózkodás után a 2010-es években tért vissza Tatabányára, ahol azóta férjével, Fehér Tamással közös fotós-grafikus vállalkozást üzemeltetve a város vizuális életének meghatározó szereplőjévé vált. Míg férje elsősorban grafikus és tájfotós, Csilla portréfényképészként lett ismert, s az évek során fokozatosan alakította ki a rá jellemző, elsősorban női modellekkel operáló budoir és fine art fényképezési stílust, mára ezen irányzat országosan is számontartott képviselőjévé válva. Munkamódszerére a nagy fokú igényesség, az aprólékosan megtervezett előkészítés és utómunka, stílusára pedig a harmonikus színkezelés, az elegancia, a finom nőiesség jellemző.
A most kiállított, szarajevói utazásokon gyűjtött anyaggal a alkotó egy eddig nem ismert oldalát mutatja meg. Pillanatképek egy izgalmas, mégis alig ismert városból. Talán nincs is még egy oly különleges hely Európában, mint Szarajevó. Egyszerre mediterrán és közép-európai, iszlám és keresztény, modern és archaikus. Ennek megfelelően már a kiállított anyag műfajának meghatározása sem egyszerű. Nem útinapló, mert a városnak csak egyetlen, kis szeletét – az óváros Bascasija negyedét – mutatja be. Nem is idegenforgalmi sorozat, mert ahhoz túl művészi és szubjektív. De nem is szociofotó, mert túlságosan is átüt rajta az alkotó stílusára jellemző szépérzék. Leginkább talán a street fotó műfajához áll közel a kiállított sorozat, hangsúlyozott személyes ízléssel, az alkotó érdeklődésébe vágó témák kiemelésével.
A képeken Szarajevó történelmi óvárosa néhány utcájának hétköznapi, helyenként ünnepi pillanatai tárulkoznak fel: a piac, a bazár és a kávézók élete, az utcán közlekedő villamos, a hegyekbe vivő felvonó, valamint ezeket kiegészítve néhány megkapó hangulatú, atmoszférikus, reggeli tájfotó. A szűk területi behatároltság ellenére tehát a téma igencsak vegyes, ám mégis egységbe rendezi a képeket az alkotó vizuális-színkezelési ízlése, tudatossága és technikai tudása. És miközben szubjektív, mégis sokoldalú keresztmetszetet mutat városról. Mindezek tetejébe pedig megtartja az általa képviselt, ám eddig jobbára csak női portréiról ismert egyéni stílusát is; ez leginkább azokon a helyi menyegzőn lőtt pillanatképein érhető tetten, amely megkapóan szép és jó ízlésű ötvözete a spontán utcai és a klasszikus esküvői fényképezésnek. Ez utóbbiak talán a sorozat legszebb darabjai, s magunkban mosolyogva nyugtázhatjuk, hogy Csilla még a nyaralása közben sem tud teljesen elszakadni attól, ami a leginkább érdekli és amihez a legjobban ért, munkájától és szenvedélyétől, a nőies szépég finom, romantikus megjelenítéséről.
Nem vitás, el kell mennünk Szarajevóba, ebbe az oly közeli, utazási térképünkről mégis eleddig hiányzó városba. De előtte menjünk még el Bánhidára, s nézzük végig Harmos Csilla remekbeszabott fotóit. Hagyjuk, hogy átjárjon minket a város hangulata, lüktetése, de Csilla képeinek szépsége, harmóniája is. Ennél jobb aligha történhet velük e hűvös, szürke télvégi napokon.
Harmos Csilla „Szarajevói képeslapok” című kiállítása ingyenesen megtekinthető a Puskin Művelődési Központ előcsarnokának kiállítóterében, a ház nyitvatartási idejében.
Csikós Gábor