Egymással feleselő képek

„Az erő két oldala” címmel megnyílt Tarján Sándor fotótárlata A Vértes Agorája Folyosógalériáján. A képeket Dallos István „gondolatartista” ajánlotta a megjelentek figyelmébe. Az alkotó a Tulipános Házban rendezett (kurátor: Kammerlohr-Kováts László) „Akku/Genius Loci” kiállításán nyert díjával jutott az önálló tárlat lehetőséghez.

Tarján Sándor birtokolja a fotózás technikai tudását és adott a képessége a hétköznapi látvány mögötti többlet felismerésére, ezt már első pillanatra „levehetjük” a kiállított képekről. A látogató számára az is kiderül, hogy Tarján ebben a digitális világban ragaszkodik az analóg képkészítéshez, ami magyarul annyit jelent, hogy filmre dolgozik. Ezt fontos esztétikai üzenetnek, alkotói attitűdnek érezzük, miután a hagyományos filmtekercsre exponálás nagyobb felelősség az alkotónak. A felvételeket nem futtathatja végig digitális eszköze (fényképezőgép, mobiltelefon) monitorán és a törlés funkcióval nem szüntetheti meg az adott időintervallum „elrontott” valóságát, a film előhívása során ezekkel szembe kell néznie. A címben megfogalmazott (Az erő két oldala) alkotói szándék érvényesül a fotók elhelyezésében a Folyosógalérián, erre a „kiállítási tér” adekvát formát biztosít. Az „érkezési oldalról” nézve a rendezői balon kaptak helyet az egykori erőmű pusztuló tereinek és a gépparkjának enyészetét megörökítő fotók. A rendezői jobb felületét a kazah sztyeppe szovjet kísérleti atomrobbantásának helyszínen készült megrázó képek foglalják el. Ezen a területen 1949 és 1989 között 468 légköri és föld alatti robbantást hajtott végre a szovjet állam, amelyek radioaktív csapadékkal szennyezték be környéket, a telep sorsa mára a pusztulás. A két „kiállítási oldal”, a teremtő és romboló összevetésével értelmezhetőbbé válnak az önmagukban is helytálló, „egymással feleselő képek”. És talán a világ, ami a képek tanúsága szerint is, könyörtelenül túl lép a jón és a rosszon.

Czakler Márton

Folyosógaléria, A Vértes Agorája, Tatabánya, látogatható március 5-ig

fb-share-icon