„…egyszerre földalatti és föld feletti…”

A Kuny Domokos Múzeum szervezésében a napokban a 12. alkalommal nyílt meg a Barlang/Grotta kiállítás a Tatai Vár Törökkori bejárójában. „A Grotta kétségkívül mindig üdítő színfoltja a nyárnak, így a tavalyi, befejezésnek szánt, diadalmas ’Sol Invictus’ tárlatot követően a folytatás mellett döntöttünk, így lett az ’Újjászületés’ az idei Grotta témája és alcíme”, hangzott el a megnyitón. A tárlat két kurátora 2024-ben is Kövesdi Mónika művészettörténész és Kammerlohr-Kováts László képzőművész, a kiállítás augusztus végéig tekinthető meg a nyitvatartási időben.

A dolgok életének végessége érintette meg a Grotta kiállítássorozatát a kerek 10. életév környékén. Óriási eredménynek éreztük a 10 év folyamatát, amely a minőségi kortárs képzőművészet helyei jelenlétét képviselte, itteni létjogosultságát jelentette. S annak ellenére, hogy már-már úgy éreztük, hogy elfáradt a projekt, és már nem tud újat mondani sem a nézőknek, sem a művészeknek, sem a szervezőknek, végül nem tudtuk elengedni a kiállítást. A Grotta kétségkívül mindig üdítő színfoltja a nyárnak, így a tavalyi, befejezésnek szánt, diadalmas ’Sol Invictus’ tárlatot követően a folytatás mellett döntöttünk, így lett az ’Újjászületés’ az idei Grotta témája és alcíme, hiszen a lezárult történet most egy új folyammal, egy új évaddal bővül, csatlakozva a sorozathoz, új fejezet kezdődik az életében, újjászületik és így él tovább.

A Grottáknak mindig valamilyen szakrális címet adtunk, mert a helyszín szakrális tér, egyszerre földalatti és föld feletti, olyan, mintha átjáró lenne a világok között. A születés és újjászületés is átjárás a materiális és transzcendens között, tekinthető beavatásnak, amikor a beavatandó alászáll a mélybe, találkozik a szellemvilággal és magasabb szinten születik újjá. Ezek a beavatási szertartások egy fajta szellemi labirintus bejárásai, aki belép a labirintusba, az út során különböző nehézséggel, akadályokkal találkozik, és a labirintus közepén átlép a szellemvilágba, visszafelé pedig újra visszatér a materiális világba. A Grottába való belépéssel az ott jelen lévő műveken keresztül, hiszen a képek mindig új univerzumot nyitnak, saját, külön világokba léphetünk be általuk, a néző is egyfajta labirintus bejárást végez, szellemi felemelkedés részese lehet, és kilépve a föld alól magával viszi ezt a világot.

Kövesdi Mónika, Kammerlohr-Kováts László

forrás: Tata Város

fb-share-icon